Jakie gatunki literackie polecamy?

W tym poście pomagały mi moje koleżanki. Bardzo Wam dziękuję! Dziewczyny chciały pozostać anonimowe, więc nie będę podpisywać tekstu z imienia i nazwiska.



W dzisiejszym poście przedstawimy wam powody, dla których warto czytać thrillery , romanse oraz fantastykę młodzieżową. Zapraszam :)

Romanse
Uwielbiam książki, a moim ulubionym i najchętniej czytanym przeze mnie gatunkiem literackim są romanse.
Dlaczego kocham je czytać?
 Ponieważ książki obyczajowe uczą nas, jak stworzyć lepsze relacje z drugim człowiekiem. Uświadamiają nam, co jest ważne w życiu.
Co mi się w nich podoba?
Opowieści z happy endem rekompensują rzeczy, których brakuje w życiu, bądź które chcemy poprawić.
 Dzięki nim  mamy dużo pozytywnej energii. Mimo iż wiemy, że niektóre rzeczy są niewykonalne to podczas czytania mamy poczucie, że jednak się uda.
Książki pobudzają nas do tworzenia nowych pomysłów, rozwijają kreatywność oraz dają możliwość spojrzenia na świat z innej perspektywy.
Co inni myślą o romansach?
Duża liczba osób myśli, że każdy romans jest tandetą, a wszystkie książki kończyą się tak samo, ale tak nie jest. Każda historia porusza inne problemy, ma innych bohaterów, a przede wszystkim inaczej wpływa na nasze odczucia. Dlatego dla osób, które lubią poznawać historie ludzi (bohaterów ), zachęcam do czytania romansów.
Jakie książki polecam?
Osobiście zaczęłam od Wattpada i do teraz z niego korzystam, ponieważ zawsze znajduję tam opowieści dla siebie , choć nie zawsze okazuje się to strzałem w dziesiątkę. Oprócz tego polecam także książki takich autorek jak: Kirsty Moseley, Kasie West czy Collen Hoover.
Myślę, że troszeczkę was zacheciłam i mam nadzieję, że kiedyś jakiś romans przeczytacie.

Fantastyka młodzieżowa
Pewnie nikogo nie zdziwi, że wybrałam fantasy :) Niejednokrotnie na blogu pisałam, że to mój ulubiony gatunek literacki.
Dlaczego kocham czytać fantastykę?
Fantastyka całkowicie odrywa nas od rzeczywistości. Odpływamy w świat wykreowany przez autora, dzięki czemu zapominamy o trudach codzienności.
Co mi się w niej podoba?
Świat w tego typu książkach jest całkowicie inny, od tego, który my znamy. Jest to świat pełen jasnowidzów, czarodziejek, potężnych Srebrnych. Wiemy, że posiadanie jakichkolwiek mocy jest nierealne, ale kiedy czytamy fantasy, te wszystkie magiczne rzeczy wydają nam się tak realistyczne...
Co inni myślą o fantasy?
Powiem, co ja kiedyś myślałam o fantasy. Tego typu książki były dla mnie pełne smoków, goblinów i istot z Harrego Pottera ( przez ten uraz do dziś nie przeczytałam żadnej części Harrego :( ). Oczywiście, są książki które zawierają te właśnie elementy, ale nie wszystkie. Są wśród nich perełki.
Jakie książki polecam?
Jeżeli ktoś nigdy nie czytał fantasy polecam jednotomową książkę, bo gdy jest więcej części danej serii pierwsza to zazwyczaj wprowadzenie (czyli budowanie świata od podstaw), a jeśli ktoś nie czytał, bądź nie lubi fantasy, może się do tego gatunku zrazić. Proponuję "Kroniki Jaaru. Księga luster" Adama Fabera. Świetną pisarką fantasy jest S.J. Mass - warto zapoznać się z jej twórczością. Polecam także "Prawdodziejkę" oraz "Wiatrodzieja" tylko trzeba się przygotować na "budowanie świata" w pierwszej części. Wisienką na torcie jest "Czas żniw" Samanthy Shannon. Wybór należy do Ciebie :) Jeżeli masz jakieś pytania, napisz w komentarzu!

Thrillery 
Dlaczego lubię czytać thrillery?
Monotonne życie w szkole wymaga odrobiny emocji. Do tego tajemniczość któregoś z bohaterów, który będzie sprawcą morderstwa plus dynamiczna akcja. Po prostu uwielbiam!
Co mi się podoba w thrillerach?
Tak jak wcześniej mówiłam - tajemniczość bohaterów, akcja, dreszczyk emocji. Do tego morderstwa, śledztwa i wymierzanie sprawiedliwości.
Co inni myślą o thrillerach?
Dla ludzi, którzy nie lubią dreszczowców mogą być obrzydliwe, np. sceny z zabijaniem itd. Inni wręcz przeciwnie - najbardziej ich to kręci. Według mnie thrillery są złym wyborem dla ludzi o bardzo słabych lub słabych nerwach. Ale jeżeli jesteście ciekawi thrillerów to serdecznie polecam :)
Jakie książki polecam?
Dla osób, które chcą zacząć swoją przygodę z thrillerami polecam niektóre pozycje Dana Browna czy Tarryn Fisher. Dla bardziej doświadczonych polecam pozycje Stephena Kinga np. ,,Mysery", książki Pauli Hawkins czy Johna Grishmana.

A Wy, jakie gatunki literackie czytacie najchętniej? :)


~ZaczytanaD

11 komentarzy:

  1. Moje ulubione gatunki to romanse i
    thrillery 😍
    Świetny post :)
    Zapraszam do siebie :D
    http://bookawayoflife16.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  2. Trochę wątpliwości, niepewności spod tego tekstu się przebija... Czy na pewno w fantastyce chodzi o zapominanie o codzienności? Posiadanie jakichkolwiek mocy jest nierealne? Romanse mają rekompensować to, czego nam brakuje?
    Więcej wiary, świat zależy od nas! I literatura też chce go zmieniać, smutno by jej było, gdyby się dowiedziała, że istnieje tylko obok rzeczywistości. I Wy to wiecie, bo jesteście świadome tego, jak literatura Was zmienia. Może więc warto rzecz nieco inaczej ująć, inne aspekty podkreślić? :)

    Osobiście trudno mi wskazać ulubiony gatunek - jest on zależny od nastroju :D
    Romanse: pałam gorącą miłością do angielskiej klasyki (genialnie ironiczna i pogodna Jane Austen, mroczne i przenikliwe do bólu, a mimo to optymistyczne siostry Bronte).
    Fantastykę bardzo lubię polską (nieśmiertelny dzięki niepowtarzalnemu językowi Stanisław Lem, ciepła i mądra Dorota Terakowska, trudny i szalenie ciekawy Jacek Dukaj), ale moim ukochanym pisarzem na zawsze pozostanie Tolkien.
    Wielkim sentymentem darzę też książki przygodowe. Był czas, w którym poza Winnetou, hrabim Monte Christo i trzema muszkieterami nie widziałam świata.

    Oj, przydługawo się zrobiło, a mogłabym jeszcze... Tak to już książkowi mają :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według mnie w fantastyce chodzi o oderwanie się od rzeczywistości, ale to moja opinia :)
      Nie czytam polskich autorów (wstyd!), tylko kojarzę z nazwisk. Jak większość poszłam w amerykańskich pisarzy i nie żałuję. Kiedy stwierdzę, że trzeba by w końcu przeczytać to polskiego, prawdopodobnie będzie to Mróz albo Dukaj :) No i "Duma i uprzedzenie". Ciągle mam na swojej liście, ale ciągle jeszcze przede mną :( Mam nadzieję, że przez wakacje w końcu wszystko nadrobię :)
      Pozdrawiam serdecznie ;)

      Usuń
  3. Z tej listy najmniej lubię czytać thrillery - mam jakies takie szczęście, że zawsze sięgam po nie w drodze do domu, po ciemku, a potem mam traumę ;) Pamiętam, jak szybko pokonałam drogę przez las z autobusu do domu po lekturze "Chemii Śmierci" - chyba biłam własne rekordy. Za bardzo się stresuję :)
    Ale generalnie osobiście staram się nie zamykać na żadne gatunek. Fakt, po niektóre sięgam rzadziej, ale okazuje się, że wszędzie można znaleźć coś ciekawego - ostatnio zakochałam się w "Hyperionie", który jest naprawdę genialny (wrzuciłam u siebie recenzje nawet), a przecież to s-f, za którym nie przepadam... Podobnie mam swoje ukochane książki wśród klasyki, obyczajówki, fantasy, książek biograficznych. Najlepiej zachować otwarty umysł :)

    Pozdrawiam,
    Ewelina z "Gry w Bibliotece"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, thrillery usprawniają pracę nóg, szczególnie, gdy jesteśmy sami wieczorem :P
      Na recenzję wpadnę, zaciekawiłaś mnie :)
      Pozdrawiam ;)

      Usuń
  4. Sama też bardzo lubię czytać romanse, ale wydają mi się zbyt schematyczne. Wątek bad boy i szara myszka to już przeżytek, ile można ciągnąć ten sam wątek. Nie wiem czy romanse aż tak uczą relacji z drugim człowiekiem, czasem mam wrażenie, że za dużo dziewczyn/kobiet myśli, że od tak znajdzie swojego księcia z bajki, nie jest to takie proste jak w książkach. Wiele aspektów z normalnego życia jest spłycane w tego typu powieściach.
    A co do fantastyki to w 100% zgadzam się z tobą, potrzebujemy ucieczki do zupełnie innego świata.
    Thriller to jeden z moich ulubionych gatunków literackich, ale także filmowych. Każdy mój wieczór spędzony z dr Davidem Hunterem jest wspaniały.

    Pozdrawiam!
    mariadoeseverything.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się co do romansów. Oklepany wątek odpycha od tego gatunku, szczególnie w książkach YA.
      Pozdrawiam ;)

      Usuń
  5. Ciekawy wpis :) Co do romansów - nie mogłem przebrnąć przez " Dumę i uprzedzenie ", ale po tych słowach chyba przemyślę powrót do niej lub poszukam czegoś ciekawego z tego gatunku :) Dan Brown jest oczywiście fantastyczny, to jeden z moich ulubionych autorów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jeszcze nie czytałam "Dumy i uprzedzenia" i mam nadzieję, że mi się spodoba, bo wszyscy mi ją polecali. Proszę - nie zniechęcaj mnie do niej :P
      Skoro Brown jest fantastyczny, to "Kod Leonarda da Vinci" przeskakuje kilka miejsc w mojej kolejce "do przeczytania" :)
      Pozdrawiam ;)

      Usuń
  6. Ja uwielbiam thrillery i kryminały. Nie ma to jak ten strach gdy w nocy trzeba wyjść do toalety :D

    Pozdrawiam :)
    http://zaczytananapoddaszu.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 LIBRO D&K , Blogger